Inte använda spö, rätt eller fel?

axelinaackie.blogg.se / 17 Januari, 2013 - 12:14 / Allmänt

Jag tänkte skriva om hur jag ser på saken om att man inte får säga till hästen med spöt när man har fått sitt 2a stopp. Men jag tycker snarare att det borde vara tvärt om.
När hästen stannar första gången så tycker jag inte att man ska säga till den. Om den stannar utan andledning det vill säga. Lixom 1 stopp är väldigt lätt att få. Då tycker jag istället att man ska lugna hästen så att den känner sig trygg när man ska försöka hoppa hindret igen, än att man ska säga till den med spöet. 
Men om den sedan stannar 1 gång till så tycker jag att man ska få säga till den (om ponnyn/hästen inte har en bra andledning till att stanna som sagt)
Och med att säga till ponnyn/hästen menar jag inte att slå den med 5 hårda rapp med spöt, utan EN gång. Sedan räcker det. 
Men då istället så får man en tillsägelse och jag har till och med sett ryttare som har fått gult kort. Jag vet visserligen inte vad gult kort innebär, haha, men ändå!) 
 
 
Hur ser ni på den saken? Tycker ni att regeln är bra/dålig? 
 


Postat av: Amanda

Tkr du har en bra syn på saken!

2013-01-19 @ 17:47:49
URL: http://www.ldtdressage.blogg.se


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: