Detta var allt en intressant kommentar!

axelinaackie.blogg.se / 02 Maj, 2013 - 12:08 / Allmänt

Hej, jag undrar om du vet några bra övningar för att få min ponny kvickare i frambenen? 
Förut var hon jätteslarvig med bakbenen men nu när dom blivit bra så är hennes framben inte så snabba;) 

Skulle också vilja veta din åsikt om teknikskydd? När vi tog på henne dom så blev hennes bakben jättebra och hon verkligen 
Drog ihop dom men jag har hört att det inte är bra att använda 
Dom för ofta,skulle bara vilja veta vad du tycker:) 

Svara gärna i ett inlägg!
 

svar: Att hoppa studs är en väldigt bra övning att rida om du har en ponny som inte är så snabb i frambenen. Då måste ponnyn ta reda på sig själv och kan inte bara plöja igenom allt. 
 
Personligen gillar jag teknikskydd. Men det beror helt på hur känslig ens ponny är. Om din ponny reagerar lagom mycket på skydden, dvs att den flashar lagomt mycket men inte överdrivet så tycker jag abslout att du ska använda dem om du känner att hon hoppar bättre med dem. Och på en del hästar kan faktiskt teknikskydd göra så att dem hoppar bättre med hela kroppen, till och med med frambenen. 
Sedan tycker jag inte att du ska använda teknikskydd när du hoppar hemma. Hästarna vänjer sig lätt vid dom. Vi brukar göra så att vi sätter på skydden efter det att vi har hoppat fram, tar ett räcke med skydden och går sedan in på banan och tar av dem direkt när man kommit ut från banan. Om ponnyn vänjer sig vid skydden kommer den till slut inte bli uppmärksam på dom. 
 
Lite exempel: Potter som inte är så jätte känslig fungerade skydden otroligt bra på. När han tävlade som C-ponny förra året hade han skydden och jag var felfri i princip varenda start. Tyvärr får inte b-ponnyer ha teknikskydd!
Samma med Polo, han hoppar 1000 gånger bättre med skydden på. 
Ralle därimot som är lite känsligare har jag slutat att ha teknikskydd på. Han är otroligt försiktig även utan skydden och då finns det ingen anledning att ha det. Istället har jag en mindre variant, sånna vanliga bakskydd som går runt bakbenen. Dom ger samma effekt fast inte lika mycket.
 
Hoppas att du fick svar på din fråga! :)
 
 


Postat av: Anonym

Okej tack:D jaa,jag använder som bara på tävling nu så!:)

2013-05-02 @ 12:54:16


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: