Har man inte varit med om det, så vet man inte hur det funkar.

axelinaackie.blogg.se / 02 Maj, 2013 - 15:16 / Allmänt

Fick en ide från Tildas blogg vad jag skulle skriva :)
 
Alla som rider har säkert varit med om att killarna som tror att dom är coola i klassen kallar hästar för hamburgare, havremoppar, att det är en töntig sport m.m.
Det kan jag förstå att dom säger. Jag menar, killar i den åldern jag är i har inte mycket vett och hamburgare är ju faktiskt gjort av hästkött ibland, hästarna använder havre som bränsle och visst låter det lite töntigt att man rider runt på en häst i ett bekvämt lädersäte. ;-)
 
MEN, det jag tycker är helt ur gängorna är när tjejer, som borde ha lite mer vätt i skallen när det gäller ridning säger att hästen gör allt jobb, att man bara sitter där på deras ryggar och åker med. Att det är synd om hästen för att man rider på den och att dom skulle göra det minst lika bra själva. Och detta är inte killar som jag hört säga dessa orden. Det är tjejer.
Svaret jag har gett är att dem gärna får komma hem till mig och rida någon dag. Dom får rida på exakt samma häst jag rider på och visa för mig att det är hästen som gör jobbet.
Visst, hästen gör en del av jobbet. Den är hästens uppgift att ta sig över hinderna. Sedan tycker jag att resten är upp till ryttaren. Man måste lägga hästen rätt framför hindret, se till så att den håller galoppen, rida den så att den är i bra kondition osv. 
Det dumma med ridsportden är att man kan köpa sig framgång. MEN, rider man tillräckligt illa finns det ingen häst i världen som kommer att bära runt dig på en högre nivå.
1a gången på Ralles rygg!


Postat av: Tilda

Helt rätt!

2013-05-02 @ 21:20:28
URL: http://tildazblogg.blogg.se
Postat av: Fia

Riktigt bra sagt!

2013-05-04 @ 09:35:51


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: