Träningsupplägg - planering

axelinaackie.blogg.se / 17 Augusti, 2014 - 11:53 / Allmänt

Det finns så otroligt många olika sätt att rida och träna på. Inte bara "skogen" eller "trimma" utan man kan verkligen variera sig! Det är väldigt viktigt med allsidig träning för att komma framåt och för att både du och hästen ska tycka att det är kul. 
Jag tänkte efter lite vad jag har för olika träningsmöjligheter och konstaterade att dom är väldigt bra. Varierad, rolig och bra helt enkelt!

•ett kort, intensivt trimpass på 25-30 min där jag rider själv. Bara scheckar av så allt funkar. Träna på samlingar och kanska "kort". 

•uteritt runt sjön, mycket backar och trav, lite galopp. Bra styrke och konditionsträning. 40 min 

•skritt till människosjön/att jag promenerar istället för att sitta på. Detta är som en vilodag men istället för att stå helt vilket jag anser är ganska onödigt får dom sig en skön skogspromenad, bra för sinne och själ. 

•mamma hjälper mig att trimma. Ett pass på ca 40 min där mycket fokus ligger på en avslappnad häst som ska gå i en korrekt form samtidigt som jag rider korrekt. Framförallt att mina händer är i rätt position. 

•pappa hjälper mig att trimma. Ca 40 min här också med mycket fokus på lite höre tempo, framme för skänkeln(!!), halvhalter och tempoväxlingar. Samt min position här också. 

•små lydnadsövningar med hinder inblandade, även kallat markarbete. Även här får jag hjälp av mamma eller pappa, gör aldrig sånna grejer själv. Blir bara oseriöst. 

Får jag med alla ovanstående punkterna på en vecka tror jag att det skulle bli ett ganska så komplett upplägg faktiskt. Ibland kanske man behöver ett extra trimpass eller en extra tur i skogen men om man har denna "mallen" som utgångsläge blir det rätt så bra tror jag! 





Postat av: Anonym

Stackars dina hästar som inte får komma ut oftare :/

Svar: Ja det är allt lite synd om dom. :( men jag rider ut ganska ofta så du kan vara lugn, dom överlever! :)
None None

2014-08-17 @ 12:42:16
Postat av: Anonym

Åker du buss till skolan? Isåfall åker du med bälte?

Svar: Nej mamma kör. :) och i bilen har jag bälte ;)
None None

2014-08-17 @ 15:55:55


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: