Hur trimmar du dina hästar?

axelinaackie.blogg.se / 08 Februari, 2014 - 18:53 / Allmänt

Fick en kommentar som jag tänkte var kul om jag svarade i ett inlägg på !
För det första beror det helt på vilken ponny jag sitter på, men jag tror att vi alla alltid har ett och samma mål som vi strävar efter i markarbetet. Att få sin ponny/häst lösgjord och avslappnad. 

Men om jag ska gå in mer i detalj på hur jag gör exakt med var och en så brukar jag göra följande med Polo:
Jag börjar alltid med att skritta fram ca 2 minuter på långa tyglar, sedan kortar jag dom och skrittar ytterligare i ca 8 minuter. När tyglarna är kortade brukar jag fokusera på formen framför allt men också att han ska flytta sig för skänkeln.  Jag börjar aldrig med en större gångart förren det känns 100 bra i den gångarten jag rider i. 
Sedan travar jag antingen ingenting eller 2 varv i ett lugnt och fint tempo. Sedan fattar jag galopp och rider i en ganska stor galopp till en början så att han ska komma igång. För mig är det väldigt viktigt att rida i ett banhoppningstempo ibland, det man strävar efter när man trimmar är ju att det ska kännas bättre och bli lättare inne på banan. Om man då sitter och rider i ett undertempo hela tiden kommer man sedan inne på banan inte ha kontroll när galoppen blir större. 
Jag galopperar ca 10 minuter i sträck i den första intervallen. 10 minuter är ganska länge att galoppera i sträck och därför varierar jag tempot så mycket som möjligt. Rakt spår, innanför spåret, liten volt, större volt, banhoppningstempo, samlad galopp. När det känns bra saktar jag av till skritt och skrittar honom i ca 5 minuter på korta tyglar. Fokuserar alltid på formen när jag skrittar. 
Sedan fattar jag galopp igen och galopperar ytterligare 10 minuter fast i andra varvet. Rider likadant som i den första galoppintervallen och när det känns bra sakar jag av till skritt, klappar honom, hoppar av och leder honom istället för att skritta av. Anledningen till att jag leder honom istället för att sitta på är att han är så himla känslig så att helt plötsligt kan han få panik och springa iväg för att jag nyser typ. Då känns det bättre att leda honom för att då är han helt lugn. 

Med Bosse travar jag betydligt mera. Börjar med att skritta fram på lång tygel i 3-5 minuter. Sedan kortar jag upp tyglarna och börjar trava. Skrittar inte på kort tygel med honom för att han börjar bara hugga i bettet då.
När jag travar fram fokuserar jag på att han ska gå i en bra form och vara framme för skänkeln. Gör mitt bästa för att ha honom på yttertygeln genom att vara super lätt i innerhanden så att den bara kan hänga där i princip. 
Om det är relativt lugnt i ridhuset fattar jag galopp efter ca 10 minuters trav. Han blir så jädra hispig när det inte är lugnt i ridhuset och istället för att galoppera "bara för att" skippar jag det om han blir stressad.
Jag försöker galoppera i en stor galopp med honom också. Han är verkligen den som behöver komma igång i en stor galopp för att galoppera ordentligt med sina bakben. Jag samlar inte galoppen på honom så mycket eftersom att han trivs mycket bättre i en större galopp och han är PRO på att samla sig så han behöver inte träna på det. 
När jag travar av vill jag ha honom avslappnad, lång och låg i formen men inte framtung. Mitt mål är att jag ska kunna släppa innertygeln och bara ha honom på ytter. Det funkar vissa stunder men jag måste "visa" honom hur formen ska vara ibland. 

Skrev allt detta från iPhonen och det var jobbigt ska ni veta! ;-)





Postat av: Linda

Blev det någon Scandinavium för syrran din? Nyfiken och hoppas på ett ja ;) Ni är så duktiga!

Svar: Kom kom till semifinalen! :)
None None

2014-02-08 @ 19:07:56


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: