Bom övning

axelinaackie.blogg.se / 16 Juli, 2014 - 11:40 / Allmänt

Igår när jag trimmade Polo så red jag en bra övning där man tränar på att få hästen uppmärksam, lydig och snabb i accelerationen. 
Jag använde mig av 6 bommar men det går lika bra att ta 4. Mellan de 3 första bommarna hade jag vanligt galoppavstånd för D-ponny, sedan mellan de 3 sista var det en halvmeter kortare. Så det jag tränade på var att gå från normala steg till korta steg så fort som möjligt. Målet ska vara att man bara ska kunna sträcka på sig till de sista bommarna och lätta på tygeln samtidigt som hästen kortar upp sig. 
I början var jag tvungen att bromsa mig igenom de sista bommarna för att Polo gärna blev lite på, men efter en stund kunde jag ta tillbaka en gång och sedan gick han kvar i den korta galoppen över de sista bommarna. 
 
Det var från ett program "HM we love horses " med Malin Baryard som jag fick idèn från. Har gjort denna övningen innan med Bosse en gång, det ridpasset då jag trillade av och inte kunde rida på en vecka - inte kul. Men det var inte övningens fel ;-)
Tycker att detta är ett bättre sätt att träna än att bara galoppera över vanliga galoppbommar för att detta ger mycket mer och är en större utmaning, så testa gärna detta! :)
 
 
 
 
 
 
tack Lizette Wikander för bilderna!
 
 




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: