Idag har jag hunnit med mycket!

axelinaackie.blogg.se / 03 Juli, 2014 - 22:15 / Allmänt

Först var vi i Varberg och kollade när våran 6-åring hoppade, det såg väldigt fint ut! 
Sedan åkte vi vidare till Ullared. Har inte varit där på över 5 år så det var kul faktiskt. Speciellt när allt var så kolosalt billigt!
Köpte en T-shirt, 3 kg hästgodis, massa kakor att ha med i lastbilen, en borste till Polo och Bosses svansar, våtservetter att torka av tränsen med. Tror det var allt!
Juste, en nybakad munk också som var sjukt god. Den var till och med varm och smakade lukulliskt!
 
Vid 6 åkte vi till stallet och jag trimmade båda 2. 
Med Bosse började jag rida inne då underlaget i paddocken var lite löst på grund av allt regn.
Han var superfin i början, red mycket tempoväxlingar redan i skritten men också i traven för att se till att han lyssnade på mig. Sedan lade jag till övergångar mellan skritt och trav och så småningom kavalettibommarna som låg framme. Gjorde en avsaktning och en igångsätting precis innan travserien så att han skulle träna på att vänta på mina signaler och inte ta egna initiativ. Det gick bra till en början men sedan blev han lite nonchalant med avsaktningarna så jag fick vara mycket mera tydlig ett par gånger innan han lyssnade bra igen. 
Började sedan galoppera på raka linjer i höger varv. Han dampade lite när jag red förbi mamma (som hjälpte mig hela passet) men när han hade galopperat förbi henne ca 7 gånger och förstod att hon inte skulle gå till attack slappnade han av och blev väldigt fin! Bytte då varv men där hade jag inte en så bra känsla i galoppen. Saktade då av och arbetade honom lite i traven istället. När traven kändes bra började jag med övergånger mellan trav och vänster galopp. Galloperade bara några få steg innan jag gjorde en avsaktning igen men ökade sucessivt galoppintervallernas längd. Till slut kunde jag galoppera honom i vänster varv och han kändes lika fin som i höger! 
Då gick vi ut för att stämma av så att han kändes lika fin ute i paddocken och det gjorde han. Red bara en kortis där ute och det gick super!
 
Pappa hjälpte mig med Polo i slutet och han var fin han med. I början var han lite spänd men efter att ha travat honom i ett lugnt tempo och fokuserat på att bromsa honom med mitt överliv och inte dra i tyglarna gick även Magneto Polo lugnt och fint! Han hade inte sin bästa dag idag men jag gjorde det bästa av situationen vilket slutade bra ändå, trots att han inte var på bästa humöret!
 


Postat av: Annie Berggren

Ackie, jag behöver hjälp! behöver gå upp till ridskolan imorgon och rida i eran paddock, men jag vet inte vilka tider banan är ledig nu när lägrena är igång. vet du vilka tider man kan rida där? :)

Svar: Halva paddocken är så gott som alltid ledig - lektionerna hålls bara på ena halvan. Men om du vill rida dressyr kanske du inte vill rida på hinder-sidan bland massa ponnyer så då är det bäst om du kommer efter 16.30 för att då är allt färdigt för dagen. Eller så kan du komma mellan 12 och 1 för då rider dom inte där heller tror jag inte! :)
None None

2014-07-03 @ 22:49:31
Postat av: Annie Berggren

Tack så mycket!

Svar: :))
None None

2014-07-04 @ 07:03:37


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: