Tvättning och rengöring!

axelinaackie.blogg.se / 01 Juli, 2014 - 17:37 / Allmänt

Q: Kan inte du skriva ett inlägg om dina bästa groom tips typ som du gör inför tävling? Jag är en riktig tönt när det gäller sånt så jag tycker det är kul att veta hur andra gör och vilka produker och så. Själv har jag just nu himla svårt att hitta det bästa schampot till min bruna häst som inte kan ha mitt skimmelschampo som jag älskar haha ;)
 
A: Det gör jag så gärna eftersom att jag också tycker att sånt är roligt och intressant!
Om jag tar det från början så ser jag oftast till att hästen har kort päls. Om den inte har det rakar jag den förutom Bosse som är helt CP att klippa. Om pälsen är kortklippt är det mycket enklare att få den ren och det gör att första intrycket av hästen blir bättre, speciellt om man klipper benen och huvudet.
 
Nu till själva tvättningsdelen! 
Duschar alltid hela Polo innan tävling eftersom att han är skimmel och till honom använder jag mig utav lite olika medel. Senast jag tvättade honom hade jag ett nytt skimmelshampoo som jag använde för första gången. Det var bra, bättre än yes diskmedel som jag brukar använda men inte super. Manen och pälsen blev väldigt fint men svansen (som är omöjlig att få vit) blev inte så vit. Men bättre än vad den brukar! Tyvärr kommer jag inte ihåg vad schampoot hette. 
Kan å andra sidan tipsa er om det absolut bästa men också väldigt dyra skimmelshampoot. Kostade på Potter en flaska sådant innan han skulle hoppa i scandinavium och jäklar vad han lyste! + att det luktar underbart.
Blue first heter det.
 
Jag fattar dock inte varför så många tycker att grönsåpa är så bra. För det första får man aldrig fram något lödder och sedan blir pälsen jätte fet efter man använt det. 
Då tycker jag att yes diskmedel funkar bättre. Man behöver inte använda så mycket och det blir jätte mycket lödder. På Bosse som är brun brukar jag ta det jag hittar. Kan vara allt från handtvål till vanligt schampoo. Allt funkar toppen på honom eftersom att han är såpass mörk.
 
Sedan kan man bara låtan hästen torka i solen efter badet och när den är torr, rykta. Rykt är det bästa sättet att få pälsen len och glansig och det blir extra bra efter rykten om hästen är badad innan. Flätar såklart svansen efter den är tvättad och dränker den i pälsglans. Pälsglanset jag använder mig av heter firefox och är en stor orange flaska. Det är ganska bra, men har använt mig av bättre. Men av någon anledning har vi alltid firefox hemma så det får duga helt enkelt! ;)
 
 


Postat av: Mathilda

Jag använder mig av ett torrschampoo som heter "Shine White Curry Groom". Det är jätte bra och gula fläckar bleknar direkt :)

Svar: Ska testa det nästa gång, så jobbigt när man på tävlingsmorgonen möts av en helt gul skimmel som var vit dagen innan... ;)
None None

2014-07-01 @ 19:45:06
Postat av: Anonym

Kan inte du visa bilder på ditt nybyggda stall? 💞 det hade varit jätte kul!! Bästa bloggen evver👊

Svar: Det kan jag självklart göra, fast när det är färdigbyggt!
Allt är inte klart än, eller det är väldigt mycket kvar rättare sagt. Men som sagt gör jag det så fort det är klart!
Tack så mycket :D
None None

2014-07-01 @ 20:16:45
Postat av: Anonym

Vad tycker du om din systers GPA hjälm? Alltså den som har en jätte stor skärm?

Svar: den är as cool tycker jag. Ska tjata på sörran så att jag kan få låna den i Falsterbo… ;)
None None

2014-07-01 @ 22:37:50


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: