Varför hoppar inte Polo SM?

axelinaackie.blogg.se / 21 Juli, 2014 - 23:09 / Allmänt

Hallå, du har ju kvalat med Polo, varför hoppar du inte då?!
Nu när kvalreglerna är ändrade på SM så att i princip vem som helst kan ställa upp som har lyckats ta sig runt två 120cm rundor felfritt känns SM inte alls lika roligt och prestigefyllt att ställa upp i som det var innan. Det är en grej jag bara ville nämna men det har inte så mycket med detta att göra.
 
Även om kvalreglerna är ändrade kommer själva SM-klasserna vara likadana som innan. 120, 130, 130 kommer höjderna att vara (skriver utifrån D-ponny perspektiv) 
Om vi tar förra årets utomhus SM som exempel. Då var reglerna iallafall såpass att man behövde ha minst en felfri MsvA runda för att få delta. Trots svårare kvalregler togs det medalj på 12 fel, är det då rätt att göra det ännu lättare att kvala in om det inte ens gick någorlunda felfritt för de som kvalade in på det lite "svårare" sättet? 
Och eftersom att SM är en så stor grej för många kommer det garanterat starta ekipage som inte ens har hoppat MsvA, men dom har ju ändå kvalat, så det är klart att man ska åka då! Det viktigaste är att kunna säga att man varit med på SM och inte att åka därifrån med en bra känsla och bra självförtroende. Ja ni hör ju hur det låter. Att åka dit och inte känna sig etablerad på de höjderna som tävlingen går i eller att ännu värre, inte ens ha startat de höjderna innan är så osmart det kan bli. 
 
Så. Anledningen att jag valde att inte ta med Polisen är att jag känner att vi inte är tillräckligt etablerade i MsvA. Jag har hoppat det 2 gånger med honom och det gick visserligen bra, men det var förra året. Också att även om det skulle gå bra och jag skulle komma till A-final med både Bosse och Polo hade jag valt Bosse i vilket fall för att han är säkrare i 130cm och jag skulle inte vilja förstöra det förtoendet jag har till Polo genom att gå in i en stor SM-final när vi innan har hoppat en rätt så enkel msvA på en vanlig sandbana. 
 
Bosse har jag inte heller hoppat många 130cm klasser med i och för sig, innan falsterbo hade vi startat 2 stycken MsvA. Men jag har ändå kvalat på det gamla sättet (felfri i MsvA) och haft några riktigt bra rundor på den höjden så det är en annan grej.
 
Att vara med men veta innerst inne att det inte kommer gå så bra ändå, men hoppa bara för att det är SM och för att man har kvalat är korkat, just sayin 
 
Hur ser NI angående den här frågan?? Tycker ni att man kan hoppa även om man inte startat MsvA innan? Att det räcker att man har tränat på den höjden? Hade varit kul att höra era åsikter! 


Postat av: Anonym

Kunde inte sagt det bättre själv!!

Svar: :D
None None

2014-07-21 @ 23:36:45
Postat av: Tilda

Åh taaack, äntligen någon lite vettigare ^^
Har varit lite trött på folk nuförtiden som ska göra SM till en så stor grej, visst det ÄR en stor grej. Men jag tycker att om man inte är riktigt redo för det så kan man lika gärna skippa det.

Hellre skippa det än att man hade åkt dit, bara för att det är SM "och SM vill man ju vara med på", och inte vara redo. Åka dit fast man inte är där på den nivån.

Ja, det är väl så jag tycker ;D Tycker man ska lugna sig ;)

Svar: Ja precis, SM må vara en stor tävling men bättre att inte vara med om man vet på förhand att det ändå inte kommer gå bra! Och även att folk ska sluta hossa upp sig för en tävling bara för att det råkar heta svenska mästerskapen ! :)
None None

2014-07-21 @ 23:39:31
URL: http://tildaedin.horseworld.se
Postat av: Nikki

Hej!

Jag är 25 år och tävlar inte ponny längre, (tävlade dock dressyr på ponny men tänkte ändå lämna en kommentar)
Hade jag kvalat SM och inte hoppat MVSA innan med bra rundor hade jag inte åkt, hade säkert velat men jag hade tänkt ett steg längre precis som du. Man måste tänka på sitt och hästens bästa. Vad är viktigast: bra och snygga rundor eller massa rosetter. Och är det värt ett knäckt självförtroende för ponny & ryttare. Bättre då att ta SM nästa år istället så hinner man få rutin på höjden.

Även om jag är över ponny-åldern så följer jag ofta tävlingar på equipe då det ingår i mitt arbete och tyvärr ser man ofta samma ekipage helg efter helg på samma ponny/häst!
Då tänker man verkligen vad är det bästa en snygg & stor rosettsamling eller hållbara ponnyer/hästar?

Du är klok & gör helt klart ett bra val.

Kram & lycka till med Bosse! Kommer hålla en tumme!

Svar: Tack för din kommentar, kul att läsa och roligt att du håller med i det jag skriver! Ja ibland undrar man om vissa människor har något förnuft över huvudtaget som hoppar MsvA gång på gång trots att det inte går bra. Ser ofta i resultatlistorna också att det ofta är samma ekipage som blir uteslutna. Bättre då att gå ner i klasserna, samla självförtroende och försöka igen sen! :)
None None

2014-07-22 @ 01:28:41
Postat av: Anonym

Så sjukt rätt!! Förstår mig inte på dem som ska debutera MSVA på SM eller endast fått uteslutningar i MSVA, SM har svåra tekniska banor som oftast är dubbelt så svåra än en vanlig Msv.
Man ser ju på startfältet stor skillnad. Förra året deltog ungefär 15-20 D ponnysar och iår hittills 75(!!) får ju räkna med mkt fler uteslutningar. Iaf lycka till med Bosse, hoppas ni vinner allt!!<3

Svar: Ja det kommer nog bli en hel del dåliga resultat och många ekipage som åker därifrån både ledsna och med dåligt självförtroende.
Nästan fyr-dubbelt så många i år, sjuuukt mycket starter kommer det att bli också!

Tack så mycket! <3
None None

2014-07-22 @ 08:39:49
Postat av: Ebba

Jag tycker verkligen du är enormt vettig & ordentlig med dina hästar, så jäkla härligt att läsa detta, riktigt bra är du ! :)

Svar: Tack, så roligt att läsa en kommentar som din! :D
None None

2014-07-22 @ 11:18:06
Postat av: Anonym

Jag har kvalat med dem "lätta" reglerna med min C-ponny men jag har inte startat någon MsvA för jag känner mig inte mogen för att gå in i MsvA så därför har jag också valt att inte starta SM. Jag har ingen lust att åka dit bara för att det är ett SM och sänka självförtroendet på både mig och min ponny för att vi gick in i en klass som vi inte startat innan bara för att det är ett SM. En MsvA på ett SM är sjukt mycket svårare, både tekniskt och mer maxat, det är ingen klass jag skulle debutera i. :)

Svar: Klokt val av dig tycker jag, är man inte redo ska man heller inte vara med "bara för att" !
None None

2014-07-22 @ 11:25:46


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: