Pether Markne träning 16/10-14

axelinaackie.blogg.se / 16 Oktober, 2014 - 20:45 / Allmänt

Idag tränade jag för Pether för första gången. En väldigt positiv upplevelse, både att det var bra övningar, väldigt duktiga ryttare jag tränade samtidigt som och framförallt - bra tränare. 
 
Bosse skötte sig ganska bra. Han var tjurig i början och kickade när jag lade på skänkeln vilket drog ner på hans helhetsbetyg av mig. När han tjurar och sparkar ser jag till att det enda fokuset är att han ska gå fram. Jag lägger till skänkeln igen och lyssnar han inte då får han sig en rejäl tillsägelse. Saktar absolut inte av för att han ska "komma ner på jorden" utan frammåt är det enda. En häst som inte går fram för skänkeln kommer inte hoppa högre än kaninhinder.
En bit in på träningen lyssnade han mer på mig och accepterade mina hjälper. Men jag fick fortfarande rida väldigt starkt och ha mycket ben. Jag vet inte om jag red väldigt mycket starkare än vad jag brukar eller något för att jag har sån sjuk träningsvärk i axlar/armar och ben. Haha!
 
Den första övningen var en båge på 3 hinder. Först ett högt kryss, sedan 5 steg fram till en oxer och sen 5 steg till ett till högt kryss.
Den andra övningen var en annan båge. Men denna gången var det först en kombination (oxer, oxer) med ett galoppsprång. Sedan 3 steg lite frammåt till en annan kombination bestående av 2 räcken (2 steg mellan). 
Den övningen kändes mycket bättre för mig och Bosse hoppade säkrare. Det gällde att rida fram direkt i landningen så att man räckte fram på 3 steg och sedan sitta upp i kombinationen. 
 
Över lag måste jag säga att jag är nöjd, Bosse kan ju bli vild när han kommer till ett nytt ställe och ska hoppa men jag hade ändå bra koll på honom måste jag säga. 
Pether sa att jag hade en bra sits och hade bra händer. Det där med händerna har jag jag bara fått höra motsattsen det senaste året så det var kul!
 
Ser redan fram emot nästa träning! :)
Falsterbo HS




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: