Hur lägger jag upp ett ridpass?

axelinaackie.blogg.se / 22 Augusti, 2013 - 11:45 / Allmänt

Tänkte berätta lite hur jag lägger upp ett helt normalt trimpass i paddocken på ca 30 minuter. 
 
Börjar alltid med att skritta fram såklart, skrittar lite på långa tyglar och checkar instagram samtidigt. As käckt! Sedan kortar jag tyglarna och börjar trava. Travar ganska länge och ser alltid till så att "X" som jag rider på känns bra i traven, mjuk och fin. Travar ganska samlat i början så att det inte blir flängigt. Sedan tar jag en väldigt kort skrittpaus innan jag fattar galopp. 
 
I den första galoppintervallen galopperar ganska länge, tycker att galoppen är den absolut viktigaste gångarten. Galopperar först i en ganska hög hastighet för att sedan ta tillbaka. 
Sedan ger jag "X" en lite längre skrittpaus efter galoppen, först med långa tyglar och sedan samlar jag upp dom. 
Galopperar sedan en till intervall fast en lite kortare och rider nästan bara i samlad galopp då. Ökar någon enstaka gång för att checka av så att "X" lyssnar bra fram och tillbaka. Måste också flika in att alla mina ponnysar jag har haft genom tiderna har varit pro på att samla galoppen då jag övar på det väldigt mycket. 
 
Efter den lite kortare galoppintervallen travar jag av, då brukar "X" vara väldigt fin så jag travar inte av särskillt länge. Och något jag tycker är väldigt viktigt är att de sista 6-7 stegen är prefekta. Man måste avsluta perfecto!
 
 




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: