Okunniga människor

axelinaackie.blogg.se / 27 Augusti, 2013 - 10:39 / Allmänt

Jag har tänkt på en sak. Det är att det finns så otroligt många okunniga människor inom ridsporten, framförallt okunniga föräldrar. Även såkallade "ponnymammor" eller "ponnypappor"
Detta ger såklart konsekvenser och en specifik sådan jag tänker på är om sin ponny känns halt. 
Då ringer man genast en kiropraktor och låter den undersöka sin ponny. Men här kommer lite fakta-text.
 
Jobbet som en kiropraktor gör tycker hästen är väldigt skönt. Men det hjälper bara för stunden innan bekymren kommer tillbaka. 
 
 
Och när vi ändå är inne på det veterinära spåret kan jag upplysa ännu en sak. 
De flesta inte alla men de flesta kollar upp sina hästar allt för sällan. Jag tycker att man bör kolla upp sin häst av en veterinär minst en gång om året. Typ efter en tävlingssäsong för att se så att allt står rätt till.
 
 
Skulle min ponny stanna på en tävling kollar vi alltid upp den innan vi gör något annat. Och det är big different på att smita förbi och stanna.
Smiter ponnyn förbi är det oftast inte alltid så att man inte red bra eller att ponnyn bara ville skoja till det lite. ;-) Men om den stannar, alltså gör en nit framför ett hinder (och speciellt i kombinationer) tycker jag att det är mer "allvarligt". 
 
Kommentera gärna era åsikter om detta, tycker ni att man ska göra en veterinär undersökning regelbundet eller bara när det verkligen behövs? 
 
 
 
 
 
 
 
 


Postat av: Tilda - TLryttarna

Jag tycker absolut inte man ska kolla upp sin häst hos veterinären allt för ofta.
Och inte om hästen stannar på en tävling 1 gång, men om det börjar bli en vana, då tyxker jag att man kan kolla upp det.
Men jag håller med dig! Känner många som bara tagit ut veterinären "för att".

Jag tycker man kan göra en veterinär undersökning, om det verkligen, verkligen behövs!
Men absolut inte bara för "att det kan vara bra" ;)

HAHA, jag är så krånglig, dålig på att förklara ;) Men jag håller med dig till 100% ! ;) :)

2013-08-27 @ 12:31:51
URL: http://TLryttarna.horseworld.se
Postat av: Ebba

Vi kollar alltid upp våra hästar om dom stannar eller om den känns helt annorlunda i mot vad den brukar, som min ena ponny har stannat på tävling nu hoppat allt hemma men hon beter sig inte som hon brukar , så vi ska åka och kolla henne nästa vecka'

Men jag tycker verkligen det är viktigt, min kompis fick pricis den sitvationen hennes ponny stanna, han brukar aldrig stanna men sen kolla dom han och han hade två skador i benen men han stanna mäst i komenationer !

2013-08-28 @ 21:22:03


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: