Hur (enligt mitt tycke) en välriden häst ska vara...

axelinaackie.blogg.se / 04 Oktober, 2013 - 07:30 / Allmänt

 ...Att hästen ska vika in huvudet så fort man kortar tyglarna, gå med huvudet sänkt när man rider på ett pessoabett och att den byter galopp tycker jag inte är idealet för en välriden häst. 

Shiit vad jag får damp på människor som bara fokuserar på att sin häst ska gå på tygeln, det är inte en välriden häst i mina ögon.

Jag tycker att grundregel nummer ett är att den ska lyssna för skänkeln. Om den inte lyssnar för skänkeln kommer ingenting funka i slutändan, just sayin, haha!

lyssna för handen. En häst som bara springer och är stark är inte alls kul att rida. 

Sedan menar jag inte att hästen inte ska gå i form, det är ju en självklarhet att rida sin häst i form men det är så många som bara fokuserar på formen och ingenting annat. 

 Tänk såhär: När du är inne på banan, vad är då viktigast, att hästen kan vika in huvudet eller att den lyssnar för skänkeln och handen? Det sistnämnda såklart. 

 Så budskapet jag vill förmedla (haha) är att man inte ska bli arg om hästen inte viker in huvudet för att det har inte så stor betydelse om du i övrigt rider i balans och ser till att din häst lyssnar för benen och för handen. Men det är också viktigt att rida sin häst i en bra form, men man ska inte låta det komma i första hand. 

  1. skänkeln
  2. handen
  3. formen 

:-)

 

 





Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: