innan tävling

axelinaackie.blogg.se / 03 Augusti, 2014 - 11:29 / Allmänt

Kan du skriva ett inlägg om hur du fixar iordning dina + hästens grejer inför tävling och vad du badar dom med osv. Grym blogg!!!

Det är inte så mycket av just min utrustning jag kan fixa så mycket med förutom mina stövlar. Allt annat är det ju bara att ta fram nytvättat från skåpet !
Men mina stövlar är jag jätte noga med att få helt rena. Efter varje tävling där dom har blivit lite leriga eller dammiga lägger jag minst 30 min för att få dom glansiga och fina igen. Om jag ska ta det steg för steg börjar jag med att:
1. Tar en fuktig svamp och gnuggar bort all lera. Här måste man vara jätte noggrann så att dom blir helt rena från smuts och speciellt på klacken och längs sulan.
2. Låt dom torka. Lädret blir ju lite fuktigt efter det att man har tvättat rent det med den fuktiga svampen och om man fortsätter uta att lädret har torkat så blir dom aldirg glansiga. 
3. Ta skokräm(!!) Använd absolut inte sadelfettet eller det du putsar tränsen med - aldrig! Det förstör bara mer än det tillför. 
Stryk på ett tunt lager över hela stöveln och ta lite extra på klacken och sulan. Borsta sedan in det med en mjuk skoborste och låt det sedan torka in lite.
4. Avsluta med att ta en nylonstrumpa och gnugga som en tok överallt på hela stövlen. Detta moment kan man inte göra för mycket så sluta inte förrän armen domnat bort.
5. Woilah, nu har du dom mest välskötta bootsen ! ;)
 
Det var då stövlarna. 
Sedan kommer vi till ponnyernas utrustning och där är det inte så märkvärdigt. Jag putsar alltid tränsen, förbygeln, magplattan och skydden. Sadeln putsar jag några dagar innan tävlingen. Anledigen att jag inte gör det dagen innan är att smörj-krämen färgar av sig på mina vita bralls och gör att dom blir bruna. Därför smörjer jag den några dagar innan för att då hinner det torka in ordentligt och färgar inte av sig. 
Jag är extra noga med tränsen och betten. Dom putsar jag med 2 olika medel, ett som rengör och ett som mjukar upp. Sedan tvättar jag betten jätte noga.
 
Jag tvättar dom med lite olika, tar det som finns lixom. Blir oftast någon vanlig tvål (alltså människotvål som man har när man duschar) men till Polo har jag ett skimmelschampoo som jag inte kommer ihåg vad det heter. 
Jag har hört från många att dom tycker att grumme såpa är så bra, men jag kan inte hålla med. Inte alls så bra på skimmlar som alla säger och pälsen blir helt fet och äcklig. 
helluu


Postat av: Anonym

svär du mycket?

Svar: Haha ja en del, men det beror lite på vem man jämför med ;-)
None None

2014-08-03 @ 15:26:35
Postat av: Anonym

sminkar du dig till skolan? isåfall med vad?

Svar: Nope, har bara mina lösögonfransar och det är allt. Har ibland lite fondation + puder under ögonen om jag ser för trött ut men det är inte så ofta. :)
None None

2014-08-03 @ 15:33:25
Postat av: Anonym

Vilka 5 färger på free jump tycker du är finast? Vilka färger tycker du är fulast? :)

Svar: Finast: Rosa, ljusblå, vanlig blå, bruna och helsvarta.
Fulast är nog dom beiga och lila. Gillar inte färgen lila så mycket. :)
None None

2014-08-03 @ 16:04:53


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: