Experiment

axelinaackie.blogg.se / 22 Juni, 2014 - 15:28 / Allmänt

Polo har alltid varit ganska gallig på bakbenen. Jag kan inte så mycket om gallor men det jag vet är, att det är ganska vanligt och inget farligt. Men han har ändå såpass stora gallor att jag vill försöka få bort dom så nycket som det går. Det är lite olika från dag till dag, vissa dagar känner man dom inte alls och vissa dagar är dem betydligt större. Det är inget speciellt som jag märkt när dom blir större. På vissa hästar kan det ju vara efter lite hårdare ansträngning men inget sådant har jag märkt på Polo. Dom är ganska så mjuka men inte som bomull. 
Tänkte därför testa att ha bakbenen lindade under natten. Ska bli spännande att se sen imorgon om det blivit bättre. 
Använder mig av ett par eskadron-paddar och vanliga stallindor. Det ser ut som att det är fleece på bilden men det är det inte! 

Vet ni någonting om gallor? Skulle vara jätte tacksam om ni ville dela ned er av egna erfarenheter och om ni vet någonting som hjälper! 


Postat av: Anonym

vad tycker du om att gymma? skulle du själv gjort det om du hade tid? :)

Svar: Fyfan vad jobbigt tycker jag. Men om jag inte hade hästarna som intresse hade jag gymmat. Vill gärna hålla igång och tror att gymmet skulle passa mig bra!
None None

2014-06-22 @ 20:17:08
Postat av: Anonym

vad är en chai latte och hur gör man en sån? :)

Svar: Det är en varm dryck som smakar kardemumma typ. Jätte jätte gott tycker jag! Man tar chaipulver och blandar med mjölk i en kastrull och värmer!
None None

2014-06-22 @ 20:27:26
Postat av: Men tja

Min ponny hade också det, men jag spolade benen i fem minuter med kallt vatten, asså inte iskallt men väldigt kallt (haha) i fem minuter på varje ben. Sen torkade jag dom snustorra och linimenterade, lät det sjunka in (30min kanske) och sen lindade jag stallbandage. Fast som du hör tar detta en jävla massa tid men du kan ju prova! Om du provar kan du väl skriva i ett inlägg om det funkade, det vore nayyyyzzzzz :)

Svar: Tänks för tipset, ska testa och se om det funkar! Tror mycket på att kyla med vanligt vatten faktiskt. Det är ändå ett "naturligt preparat" och har funkat i alla tider. Men som du säger tar det en jädra tid, haha!
None None

2014-06-22 @ 22:12:50
Postat av: Hanna

Jag vet inte så mycket om gallor men min ponny har varit lite gallig vissa gånger men inget farligt, då var det tydligen så att det var gräset som han reagerade på när det var kraftigt. I och för sig så är han inte jättevan vid Sveriges gräs eftersom att han kom från Irland för 2 månader sen :) Men jag vet att det finns vissa hästar som reagerar på gräset och då får gallor.

Svar: Ja jag har också hört att fodret kan bidra till gallor. Men då Polo inte går på gräs mer än 30 min om dagen max är det nog inte det, men kanske höet?
None None

2014-06-22 @ 22:25:07
URL: http://hannawesterlind.se
Postat av: Saga

Min ponny har också det ibland och den senaste tiden har de varit ganska mycket. Idag efter ridpasset tog jag på kyllera och ikväll när jag tog in honom hade det gått ner helt! Får ju se imorgon om de håller sig nere eller om de kommer tillbaka över natten men kändes ändå ganska bra att de försvann helt med hjälp av kylleran!

Svar: Att kyla över huvudtaget är nog bra tror jag med. Har kyl-balsam hemma som jag kan testa också, har samma effekt som kyl-lera tror jag! :)
None None

2014-06-22 @ 22:31:34
Postat av: Tildaaaaa

Haha, ja gallor har man som sagt stött på ;)
Gjorde faktiskt inget speciellt med hennes gallor. Då och då kunde jag linda ibland, men när man red gick gallorna ner. För då ökar ju blodcirkulationen.

Men annars har jag inga direkt tips, var bara tvungen att kommentera att jag testat lite allt möjligt på Shellan ;)

Svar: Det är ju alltid bra när gallorna går bort när man rider, men på Polo gör dom inte riktigt det. Mindre blir dom - helt klart men dom försvinner inte… Vet att du hade back on track till Shelly, funkade det mot gallor? :)
None None

2014-06-22 @ 22:50:59
URL: http://tildaedin.horseworld.se
Postat av: Tilda

Egentligen så gick gallorna inte riktigt bort när man red. När man hade tränat ett hårt pass eller tävlat en dag var hennes gallor inte roliga dagen därefter.

Och med back on tracken hjälpte dem sådär, litegrann. Men jag tror det är bäst om du lindar på natten som du gör, både Johan och Florian gav oss det tipset. Du kan ju absolut pröva back on track, på Shelly hjälpte det litegrann. De är extremt smidiga i alla fall, bara att ta på och av.

Svar: Ja alla pratar ju så gott om back on track men det känns ändå lite ovärt att lägga pengar på sånna när man likaväl kan linda och det hjälper minst lika bra. Men får helt enkelt testa lite olika saker, tack för tipsen iallafall! :))
None None

2014-06-22 @ 23:19:51
URL: http://tildaedin.horseworld.se
Postat av: Anonym

tycker du navelpiercing är snyggt?

Svar: Ja om man har en brun och smal mage är det väldigt snyggt tycker jag! Men det är inget jag skulle skaffa själv. :)
None None

2014-06-23 @ 00:24:09


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: