Sadel

axelinaackie.blogg.se / 23 Juni, 2014 - 12:36 / Allmänt

Det är viktigt det där med sadel. Men jag tycker att de flesta överdriver en smula när det kommer till att köpa en ny. Då ska man ringa till en speciellt utbildad sadelprovare som ska känna, klämma och se att sadeln ligger rätt. 20 olika sadlar ska testas innan den 21'a ligger någorlunda. Känns inte som att folk tar så mycket hänsyn till hur man själv känner sig i sadeln - bara den ligger bra på hästens rygg. 
Det är lite fel tycker jag eftersom att det är i just detdär bekväma lädersätet många timmar ska spenderas och visst vill man sitta bekvämt då.? Och om man har en sadel som man sitter dåligt i och som främjar dålig ridning betyder det att i slutändan kanske man behöver byta sadel ändå. 

Sedan gör många felet att dom köper en halvbra sadel. Specialanpassar en pessoa för ca 9.000 vilket kan vara en schysst sadel - absolut. Men sedan när man köper en annan ponny som säkerligen är byggd på ett annat sätt passar antagligen inte den specialanpassade sadeln längre. Då behöver det investeras i en ny sadel för kanske samma valuta.
Utifrån mina egna erfarenheter tycker jag att man ska lägga mer pengar på en riktigt bra sadel. Köper man en bra sadel från ett bra märke behöver man heller aldrig oroa sig över att dom ska ligga kasst på hästens rygg. Polo och Bosse är ganska olika byggda, speciellt på överlinjen. Har ändå samma sadel på dom (equipe expression) som har funkat utmärkt under en lång tid. Aldrig några ryggproblem eller liknande på någon utav dom.
Equipe är ett sadelmärke jag rekommenderar starkt. Mjukt fint skinn, ligger bra på alla hästar utan att man behöver Specialanpassa och otroligt sköna. 
Så köp en riktigt bra sadel även om det kostar någon tusenlapp extra, det är värt det! 
Jiiihaaa


Postat av: Anonym

hur har du tränat din sits så att du liksom inte blir lealös efter hindret eller dyker fram. Om du förstår hur jag menar ? :P

Svar: Det är nog inget jag har tränat på direkt, det har mer kommit med tiden. :) Men bara man tänker på att sträcka på sig i luften och i landningen ordnar det sig!
None None

2014-06-23 @ 17:13:52


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: