Mammas insändare till Tidningen ridsport.

axelinaackie.blogg.se / 26 September, 2011 - 20:20 / Allmänt

Kontrollmätning -  En sorglig historia – i alla fall för oss……….

Jag köpte Harri Potter, en svensfödd welshponny vintern när han var fem år gammal, valde ut honom till mina barn för att han var en B ponny som man inte bara kunde åka runt på.. Jag vill att mina barn skall lära sig att rida på ett trevligt samt ändamålsenligt sätt redan på B ponny. Potter visade sig snart uppfylla de förväntningar jag hade när vi köpte honom och han och Antonia var snart etablerade i MSV hoppning.

De kom bla tvåa i sexårschampionatet, vann ett Ridsport ponny cup kval samt kom tvåa i finalen, har massor med vinster och placeringar i nationell MSV B. Var 2010 en av de fem bästa B ponnyerna i MSV hoppning i Sverige…

Potter mättes som sexåring till 130,0 cm samt slutmättes när han var åtta. Även då till 130,0 cm.

På SM i Strömsholm blev han kontrollmätt och sedemera uttagen till ommätning.

Resultatet av ommätningen blev, att Potter fick byta kategori – Han mättes nu till 131,9 cm.

Jag har ingenting att säga om mätningen i sig. Vad jag anser var den precis som de tidigare två mätningarna, korrekt utförd av kunniga mätmän.

Vad som nu hänt är att Potter helt enkelt vuxit efter den slutmätning som gjordes när han var åtta år. I dag är han efter många timmars träning ett litet välutbildat muskelpaket, en väldigt ridbar ponny som går i rätt form, i god balans och har därmed fått milimetrarna på fel sida.

Antonia som nu fyllt 13, har lärt sig enormt mycket av att utvecklas tillsammans med sin ponny. Tanken var nu att lillasyster skulle ta över.

-       Som Axelina gått och väntat på den dag Potter skulle bli hennes ponny…

Nu blir det inte riktigt som vi tänkt det….

Harri Potter kommer aldrig att kunna hävda sig bland C ponnyer…. Han är bygd som en B ponny. Rör sig som en B ponny. Det skulle kunna vara direkt farligt att skicka in honom på en bana med distanser för kategori C…..

Jag vill inte att någon skall tycka synd om oss för det som hänt. Värre saker kan inträffa. Men jag vill ändå belysa dilemmat och mycket gärna skapa debatt. Ponnyer är levande och kan som vi alla vet förändras muskelmässigt.

Och jag undrar om det inte är så att Svenska Ridsport förbundet borde använda sin kraft och energi för andra frågor än att rycka bort en framgångsrik B ponny från den sport som ändå håller på att urholkas med allt färre starter på elitnivå..

Och allt detta dessutom på grund av att Harri Potter systematiskt och målmedvetet, ridits av barn som förstår samt förmår utveckla, förvalta och bygga upp sin ponny på ett för sporten föredömligt sätt?

/Axelina




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: