Det gäller att vara stark - Mentalt.

axelinaackie.blogg.se / 22 Juli, 2013 - 09:05 / Allmänt

Något som är otroligt viktigt är att man har ett starkt psyke. Man måste kunna ta motgångar utan att världen faller samman, är man inte beredd och en motgång kommer som ett slag i ansiktet blir det inte kul till slut, tro mig. 
 
Om vi tar tävlingar som ett exempel. Man har ställt in sig på att man kommer gå nolla men en liten bom faller. Den besvikelsen som kommer över en är obeskrivlig, kanske är det en viktig tävling, man har tränat så mycket och allt slit man lagt ner...
Men varför ställa in sig på det bästa jämt? Varför inte ställa in sig på att man kommer att få 2 ner, då blir man ju posetivt överraskad! Den metoden använde jag mig utav i helgen, i MsvAn i lördags hade jag ställt in mig mentalt redan från det att jag anmälde mig att jag skulle få 8 fel. Jag ville verkligen inte ställa in mig på att jag skulle vara nolla för att då skulle jag bara blivit så himla besviken om det inte gick enligt planen. Och vet ni vad? Efter att ha ställt in mig på att få 8 fel var jag riktigt nöjd med dom 8 felen jag fick. tveksamt om jag hade varit lika nöjd om jag hade ställt in mig på att vara felfri. 
 
Sen måste man vara fokuserad. När jag tävlar är jag alltid väldigt fokuserad, jag kan inte skämta med kompisen på framridningen eller prata med någon innan jag går in på banan. Då blir jag ofokuserad och resultatet blir sämre.
 
Sedan kommer vi till dethär med nervositet. Alla vet att är man för nervös går det oftast inte bra.Tänkte dela med mig av några knep jag använder mig av om jag blir nervös:
 
- Jag tänker att det bara är en träning
- Övertalar mig själv att hinderna är en höjd lägre än vad de egentligen är
- Tänker tyst för mig själv: Men snälla, sluta vara en sån geek. HAHAHAH, jag gör det!
 
Men ibland när man rider är det bra att vara lite nervös, ett ypperligt exempel är, att när jag rider Cleo är det bra att jag är nervös, då skärper jag till mig och rider mer bestämt. Men på Polo rider jag mycket bättre om jag tänker att det är träning, han behöver inte samma bestämda ridning som Cleo behöver, då blir det oftast bättre på honom om jag bara är lugn. 
 
 
 
 
 
 


Postat av: Johanna

Jättebra inlägg! Jag brukar också ställa in mig på ett sämre resultat än vad jag egentligen vill, för då blir man ju inte besviken :)

2013-07-30 @ 10:33:58
URL: http://finanora.blogg.se


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: