Allt beror på vilken ponny du har

axelinaackie.blogg.se / 02 September, 2013 - 11:54 / Allmänt

På nästan varje blogg läser man om veckoscheman till deras ponny/sar. Jag själv brukar skriva det och jag tycker att det är grymt kul att planera en bra och kul träningsvecka för mina ponnysar. Också kul att läsa om på andras bloggar.
 
Men hur man lägger upp en träningsvecka för en häst beror helt på VILKEN häst det är. 
Nästan alla skriver att dom vill lägga upp en så varierad vecka som möjligt för att dom vill ha en positiv häst. Men det beror verkligen på vilken ponny man har vad den gillar.
 
Han man en ädel ponny från ländera i söder har den inget imot att trimmas 5 dagar i veckan, om den inte får tillräckligt med arbete uppför den sig inte till slut. Jag har mycket erfarenheter av det då jag äger en ponny av den sorten. ;-)
Kommer ponnyn från Irland skulle den nog mer uppskatta mycket uteritter och hoppa över stenmurar på stora fält.;-)
 
 
Vilken ras ponnyn är och vart den kommer ifrån har väldigt stor betydelse. 
När Ralle bara får gå i en liten rasthage kan man se på honom att han blir nästan deprimerad, inte lika positiv till livet.
Men Cleo trivs lika bra i en liten grusruta som hon gör på ett stort fält. 
 
Varför är det så då? Jag tror att det beror helt på hur hästen blev "uppfostrad" eller hur den levde som ung. På MÅNGA stall i södra europa får hästarna inte ens gå ute i en hage. Då är det ganska självklart att ponnyn från Belgien till exempel nöjer sig med att komma ut i en grusruta. Men ponnyn från Irland har säkerligen gått och chillat på fälten en stor del av livet, att då komma från ett stort fält till en grusruta kan inte vara så kul.
 


Postat av: Hanna

Du har ju helt rätt i det du skriver, håller verkligen med! Har också tänkt mycket på det och vart en häst kommer ifrån spelar ju stor roll på hur hästen ska ridas :)

2013-09-02 @ 13:48:04
URL: http://hannawesterlind.se


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: