Bättre ju sämre de andra är

axelinaackie.blogg.se / 27 September, 2014 - 10:00 / Allmänt

En grej jag tänkt på mycket och verkligen försökt komma över men inte riktigt lyckats är det jag ska beskriva nu. 
Tänk er om man har läst upp något muntligt för klassen på engelska. När man är färdig går man tillbaka till sin plats och känner att: -detta kändes riktigt bra, vilket flow jag fick och jag stakade mig inte alls så mycket som jag brukar! 
Sen kommer klassens stjärna på engelska och gör ett fläckfritt framförande av sin engelska text. Direkt ändras ens åsikt om det man själv läst upp och plötsligt var det kanske inte så bra ändå. Varför är det så? Ens eget framförande har ju inte ändrats så varför kan man inte vara lika nöjd som man var innan klassens stjärna läste upp sin text? Varför måste man jämföra sig med alla andra hela tiden och inte bara vara nöjd med sin egen prestation? Den ändras ju inte! 
 
Ett till exempel är när jag och Polo hoppade MsvAn i Ljungby. Resultatet vi fick var 8 fel vilket är ett fullt godkänt resultat utifrån våra förutsättningar. När det sen var en stor del av startlistan som fick mer än 8 fel blev jag plötsligt mer nöjd med rundan än vad jag var precis när vi gick i mål. 
Men min runda ändrades ju fortfarande inte? Och jag slår vad om att jag hade blivit 100 gånger nöjdare om jag skulle vunnit på det resultatet. 
 
Detta problemet har jag ibland på framhoppningar också. Om det kommer in någon som rider jätte bra sjunker min självkänsla och det känns som att jag rider 2 snäpp sämre än vad jag i själva verket gör. Men om jag däremot rider fram med lite mer "yviga ryttare" känner jag mig lite bättre. 
 
Detta grundar sig i hur bra självkänsla man har tror jag. Om man inte har det klart för sig och vet vilken nivå man ligger på blir det svårt att veta vad man ska tro om sig själv. 
Så för att undvika detta problemet tror jag att det är viktigt att man redogör för sig själv vad man kan och vad man är bra på. Samt att man tränar på att inte jämföra sig med andra. 
Och kom ihåg, din egna förmåga och dina kunskaper kommer aldrig att ändras, oavsett om du rider fram med Rolf-Göran eller någon som sitter på en häst för andra gången i sitt liv. :) 




Postat av: Anonym

Åh vilket klokt inlägg! Va duktig du är på att sätta ord på de du tänker! Du är grym!

Svar: Tack så mycket, blir så glad av kommentarer som dina! :D
None None

2014-09-27 @ 12:46:00
Postat av: Wilma Glans

Verkligen sant! Så tänker man faktiskt ;)

Svar: Ja men eller hur! Det gäller bara att försöka att inte göra det, haha! ;D
None None

2014-09-27 @ 20:43:31
URL: http://wilmaaglans.blogg.se
Postat av: Emma

Jättebra skrivet! Tänk om vi kunde sluta jämföra oss med alla andra. Vad mycket lyckligare vi skulle bli då. Och vi skulle säkert också bli bättre både i skolan och på att rida! =)

Svar: ja precis! tack så mycket! :D
None None

2014-09-27 @ 23:41:15


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: